Optimalizace webu pro vyhledávače – WordPress návod

Optimalizace webu pro vyhledávače nemusí být noční můrou. I když WordPress odvedl dobrou práci při tvorbě svého redakčního systému – a vyhledávače jsou WordPressu rozhodně nakloněny – bez trochy úprav a pomoci z naší strany to nepůjde.

V tomhle článku Vám nastíním strategie a postupy, kterých se při optimalizaci webu držet, chcete-li dosáhnout na první pozice ve vyhledávání.

Pozor, zatímco WordPress je open-source a pro SEO optimalizovaný dobře, není to pravidlem pro všechny redakční systémy. Rozhodně je třeba si najít dostatek informací, ať už pro svůj web zvolíte WordPress, nebo jiný redakční systém. 

Co je optimalizace pro vyhledávače neboli SEO

SEO pochází z anglického “search engine optimization”, odtud česká verze optimalizace pro vyhledávače. Ve zkratce, optimalizace pro vyhledávače je souhrn postupů, který nám zaručí, že web – a náš obsah na webu – je napsán tak, aby byl pro roboty, kteří náš web procházejí co nejlépe srozumitelný.

Tito roboti se neustále zlepšují a zdokonalují. Od starého PageRanku se algoritmus výrazně změnil a důraz už není tolik zaměřený na zpětné odkazy, ale spíše na kvalitní obsah a kvalitu zážitku z pohledu návštěvníka webu.

Pro co nejlepší pozici ve vyhledávačích je důležité znát fungování internetového vyhledávače a co dělat, abychom pozici mohli vylepšit. 

optimalizace pro vyhledávače - náhled statistiky

Proč je optimalizace pro vyhledávače důležitá

I přes obrovskou důležitost sociálních sítí jsou vyhledávače největším zdrojem návštěvníků webu. Čím výše je web ve výsledcích vyhledávání, tím větší je šance na úspěch a přivedení zákazníků a čtenářů.

Vaše webová stránka by měla nabízet ten nejlepší možný obsah pro dané téma. Když uživatele hledají nějaký dotaz ve vyhledávači, očekávají, že na webu najdou nejlepší odpověď na jejich otázku. 

Stejně se na to dívá i samotný vyhledávač. Hledá vhodné dotazy a hodnotí odpovědi, které najde. Čím lepší a přesnější odpověď, tím lepší pozice.


Základy optimalizace pro vyhledávače

Než se pustíme do úprav a přepisování obsahu, je třeba si ověřit, že máme správně nastavený WordPress. Bez těchto klíčových kroků by veškeré další změny měly mnohem menší účinek.

Správná struktura adres pro SEO

optimalizace pro vyhledávače - trvalé odkazy
Trvalé odkazy snadno změníme v Nastavení

Prvním důležitým krokem je zobrazování trvalých odkazů na našem webu. Jakékoli klíčové slovo si zvolíme, bude mít mnohem menší vliv, když adresa příspěvku bude vypadat http://web.cz/p=123, proto je třeba změnit strukturu trvalých odkazů na název příspěvku, tedy http://web.cz/nazev-prispevku

Viditelnost webu

Další důležité nastavení je viditelnost webu. Z vlastní zkušenosti vím, že narozdíl od struktury adres, která po instalaci WordPressu bývá nastavená všelijak, je tento krok spíše pro kontrolu. Pravděpodobně nebudete muset nastavení měnit, ale stejně doporučuji ověřit jeho správnost.

optimalizace pro vyhledávače - dostupnost indexování
Chcete-li ať vyhledávače Váš web najdou, musí nastavení vypadat takto.

Přidání XML Sitemap

Sitemap je soubor, který již názvem napovídá, k čemu slouží. Je to seznam všech stránek a příspěvků, který pomáhá robotům vyznat se v naší stránce. Zatímco přidání Sitemap souboru do Vašeho webu pravděpodobně nepomůže pozicím, rozhodně jim pomůže najít nové příspěvky a stránky rychleji a zaindexovat je tak do vyhledávání. Jde o jednoduchý krok, který by bylo zbytečné vynechat.

Při použití pluginu Yoast SEO si můžete nechat XML Sitemap vygenerovat. Dalším možným řešením je plugin Google XML Sitemap, který plní totožnou funkci.

optimalizace pro vyhledávače - yoast seo xml sitemap
Příklad XML Sitemap vygenerované pomocí pluginu Yoast SEO

Google Search Console

Google Search Console - užitečný nástroj optimalizace pro vyhledávače

Google Search Console, také známo jako Google Webmaster Tools, je nesmírně užitečný nástroj z dílen Googlu, pomocí které budeme sledovat, v jakém je naše stránka stavu, a jak se daří našemu obsahu. Bez správných měřítek nemá optimalizace pro vyhledávače smysl, a tak doporučuji svou stránku do Search Console přidat co nejdříve.

Search Console je skvělý pomocník, který vám zjistí pozice ve vyhledávání na vyhledávaná klíčová slova. Také můžeme vidět, na jaká klíčová slova se internetová stránka zobrazuje, i když na ně třeba zrovna své SEO snažení necílíme.

Google Analytics

Další nástroj, který je nesmírně užitečný pro sledování našich SEO výsledků. Je tak komplexní, jak jen chceme, aby byl. Nejméně nároční uživatelé mohou sledovat návštěvnost webu a stránky, které návštěvníci prochází. Jakmile se v Google Analytics začnete trochu orientovat, zjistíte, že nabízí nekonečné množství dat a informací – čas strávený na dané stránce, cestu, jakou uživatele cestují z jedné stránky na druhou, nebo konverzní poměr, ať už jde o nákupy zboží nebo třeba počet zpráv přes kontaktní formulář. 

optimalizace pro vyhledávače - google analytics návštěvnost

Jde o velice důležitá data pro pokročilou optimalizaci webu a to nejen po obsahové, ale také designové stránce. Správný uživatelský zážitek zaručí, že nasměrujeme naše návštěvníky tam, kam chceme a kde je potřebujeme.


Nejdůležitější kroky při optimalizaci webu

Kategorie a tagy pro SEO

WordPress nabízí funkci pro snadné třídění příspěvků pomocí tagů (štítky) a kategorií (rubriky). To nejen Vám umožňuje snadno příspěvky spravovat, ale také pomůže Vašim čtenářům a návštěvníkům najít, co hledají.

Nejenže návštěvník najde, co hledá, ale robot procházející si Vaši stránku pomocí štítků a rubrik si uvědomí, jak je obsah seřazen a jakou má web strukturu.

Použití interních odkazů

Existuje zajímavý pojem pro obsah, který odkazuje na další obsah na webu. Říká se mu Cornestone content. 

Proč? Představte si dům a cihlu na jeho rohu, přesně uprostřed. Na tu jedinou cihlu navazují další cihly do všech možných stran domu.

Proto je důležité mít ze začátku aspoň 5 takových článků nebo stránek. Měly by to být ty nejobsáhlejší články na celé stránce. Z těchto příspěvků můžete dále odkazovat na ostatní, menší příspěvky na webu.

Samotným příkladem může být tento příspěvek. Jen z textu o optimalizaci pro vyhledávače můžu odkazovat na články o zrychlení webu, optimalizaci obrázků atd.

Z interních odkazů by měl být zvyk, nad kterým nemusíte přemýšlet, snažte se propojit co nejvíce částí svého webu dohromady.

Rychlost webových stránek

Když se web bude načítat 20 vteřin, nejen že na něj nikdo nedojde a odejde dříve než se mu zobrazí jediný odstavec. Samotný Google tyto stránky hodnotí hůře, i když budete dodržovat všechny SEO praktiky a optimalizovat obsah pro správná klíčová slova.

To znamená, že když tvořím web, musím počítat s tím, že průměrný člověk udrží pozornost kratší dobu než zlatá rybička. Musíte mu návnadu předhodit, co nejdříve a co nejrychleji.

Ve většině případech se dá tento problém snadno a rychle vyřešit. Pro začátek kvalitní webhosting. Někdy je těžké odhadnout náročnost projektu a najednou máte na webu 20 pluginů a jen nástěnka se načítá 30 vteřin. 

Jindy si problémy způsobí uživatelé sami. Používají pluginy, které nepotřebují nebo nejsou aktuální. Tak vzniká nejen zbytečná zátěž na servery, ale také bezpečnostní riziko.

Obrázky a optimalizace pro vyhledávače

Nejen text, ale i obrázky je třeba optimalizovat. Každý příspěvek by měl nějaké obrázky obsahovat. Pokud si ale nedáte pozor na jejich velikost a kvalitu, výrazně zpomalí Vaši stránku.

Optimalizace obrázků pro vyhledávače je zároveň nutná v případě alt-tagů obrázku. To je ten text, který se zobrazí, když obrázek nejde načíst v případě špatného odkazu nebo třeba pomalého internetového připojení. Nepodceňujte důležitost těchto tagů, protože jsou nejen jeden z faktorů, které Google hodnotí, ale zároveň ideální příležitost pro vložení pár klíčových slov navíc.

Zapomenout nesmíte ani na správnou kompresi obrázků a nebojte se malé ztráty kvality obrázku. Ve většině případech lidské oko rozdíl nepozná a vy výrazně ušetříte místo na webu a pomůžete tak hodnocení rychlosti.


Optimalizace pro vyhledávače pomocí obsahu a příspěvků

Existuje několik důležitých kritérií, kterým věnovat pozornost, když píšete své texty. Ať už jde o stránky nebo příspěvky, princip je prakticky stejný.

SEO analýza klíčových slov

Než se pustíme do psaní textů, je důležité si uvědomit, o čem budeme psát. Co přesně naši čtenáři hledají? Jaký obsah je vyhledávaný a jak ho můžeme vylepšit nebo doplnit?

Začít můžeme zvolením jednoho hlavního klíčového slova, které bude nejpřesněji odrážet téma našeho článku. Dané klíčové slovo potom, co nejlepším způsobem zakomponujeme do titulku stránky, popisku a hlavních nadpisů.

Dále je třeba najít doplňující klíčová slova. Může jít o trochu jinou formu hlavní klíčové fráze nebo o slova, která jsou našemu tématu příbuzná.

Až když máme jasnou představu o tom, jak chceme náš text cílit a o čem budeme psát, můžeme se pustit do členění textu a nastínit si základní osnovu.

Optimalizace nadpisů pro vyhledávače

Nadpisy se nerozlišují jen tím, že H1 bude větší než H2. Představte si to jako obsah knihy. H1 bude název knihy, hlavní nadpis, který nám přesně řekne o jakou stránku jde. 

Hlavní nadpis obsahuje nejdůležitější klíčovou frázi. Hned z prvních několika slov by mělo být zřejmé o čem text je.

Další nadpisy by měly mít nižší hodnotu než hlavní nadpis, ale stále musí odrážet klíčová slova. Stále se snažte představit si knihu, nejlépe učebnici. 

Název máme, nyní názvy kapitol. O čem pojednává daný odstavec? Chceme-li téma ještě více rozčlenit, přidáme další nadpis nižší hodnoty.

Správné použití nadpisů je základním klíčem úspěšné optimalizace pro vyhledávače. Rozhodně se vyplatí si předem připravit, o čem budete chtít psát a jak budete strukturovat Vaše stránky a příspěvky.

Pozor, někdy je snadné to přehnat a snažit se nacpat klíčovou frázi do každého nadpisu. To taky není správné. Použití klíčové fráze by mělo být úměrné rozsahu textu.


Optimalizace pro vyhledávače pomocí pluginů

Pro WordPress existuje nekonečné množství pluginů, které jsou pro SEO jako stvořené. Od komplexních nástrojů, které pomohou při optimalizaci klíčových slov a při správném nastavení webu, až po pluginy, které značně usnadňují život při správě webu.

Yoast SEO

Yoast SEO plugin

Jeden z nejpopulárnějších WordPress pluginů vůbec. Zatímco pro pokročilejší uživatele se najdou komplexnější alternativy, Yoast nabízí to nejnutnější pro správnou optimalizaci nadpisů, popisků a titulků. Yoast nám také pomůže s jednoduchým spojením našeho webu s Google Search Console, vygenerováním XML Sitemapy a dalším nastvením pro kompletní SEO optimalizaci webu.

All in One Schema Rich Snippets

All in one Schema plugin

Rich Snippets plugin nám umožní přidat ke stránkám a příspěvkům data, pomocí kterých vyniknou ve vyhledávání.

Například v případě produktů můžeme přidat hodnocení v podobě hvězdiček, cenu, obrázky atd.

Vyhledávače používají Schema data k tomu, aby poznala, o jaký typ příspěvku se jedná a rozlišit se dá mezi recepty, videi, aplikacemi, dokonce lidmi a různými akcemi a recenzemi.

Nefungující odkazy mohou negativně ovlivnit SEO webové stránky a zapříčinit, že web nebude tak funkční, jak by měl být. Nefunkční stránka znamená špatný a frustrující zážitek pro návštěvníky.

Broken Link Checker je WordPress plugin, pomocí kterého snadno zjistíme, které odkazy nefungují a potřebují opravit.

Jde o velice užitečný plugin, který je navíc úplně zdarma. Jedinou nevýhodou je, že pokud jde o obsáhlou stránku, s velkým množstvím obsahu, může dojít ke zpomalení webu. Proto je v takovém případě lepší zvolit externí alternativy, ty ale bývají většinou zpoplatněné. Pro menší weby a blogy je ale tento plugin naprosto vyhovující.

Závěr

Optimalizace pro vyhledávače může být děsivé téma a rozhodně je to časově náročná záležitost. Pokud ale chcete psát úspěšný web, SEO je naprostou nutností.

Čím dříve si vytvoříte ty správné návyky, o to snažší bude celý proces. Je lepší podchytit základy hned na počátku, než optimalizovat rozsáhlý web po několika letech fungování.

Tento návod má sloužit jako přehled těch nejnutnějších základů pro úspěšnou SEO strategii a jde o kroky, které může zvládnout každý, i začátečník.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *